Privat-konto

Allerede har en konto? Log ind nu

Priser

Dage 30
Priser fra 1.495 ,-

Priser er eksklusiv moms

Udfyld

Allerede har en konto? Log ind nu

Nulstil din adgangskode nedenfor

Tilbage til login
loading

Employer Branding

Employer Branding er måden, hvorpå en virksomhed markedsfører sig overfor omverden, for at fremstå som en god arbejdsplads. På den måde kan virksomheden tiltrække nye og kvalificerede ansøgere.

Deri ligger næsten også svaret på, hvorfor Employer Branding er så vigtigt.

Hvorfor Employer Branding? 

Ved hjælp af Employer Branding differentierer virksomheden sig fra konkurrenterne. Employer Branding giver virksomheden en unik fordel - også kaldet for en UVP (Unique Value Proposition) hvorved virksomhedens brand er eller fremstår bedre end konkurrenternes brand.
 
Vi kommer tilbage til, hvad god Employer Branding er, men det handler i hovedtræk om at:
  1. Gøre virksomheden attraktiv over for mulige kandidater ved at give indsigt i virksomheden´s arbejdsmiljø
  2. Fortælle om virksomhedskulturen
  3. Lave god storytelling

Med dette i mente, kan vi se på hvad employer branding dækker over i praksis: 

Hvad er Employer Branding

employer branding 

Hvad betyder Employer Branding?

Employer Branding er er et begreb indenfor markedsføring. Med employer branding kan virksomheden markedsføre sig som en attraktiv arbejdsplads.

Employer Branding har to målgrupper:

  1. Nuværende medarbejdere
  2. Potentielle medarbejdere

Og hvad er så god Employer Branding? 

Et godt employer brand tager udgangspunkt i at fortælle om virksomhedskulturen. Indenfor virksomhedskultur kan man tale om 4 forskellige kulturtyper:
 
Hierarchy
Handler om gennem stabilitet og kontrol at sikre effektivitet i processerne, så denne kulturtype er som udgangspunkt ikke speciel attraktiv, når man vil tiltrække nye medarbejdere
Clan
Er mere nutidig, og her vægter man medarbejdertilfredshed højt. Her involverer man medarbejderne i beslutningerne - processerne er uformelle og på den måde kan man holde på - og tiltrække de bedste medarbejdere
Adhocracy

Hvor man tilpasser sig omverden, dvs. man er god til at følge med tiden - udvikle produkter / løsninger der passer til omverdenens behov. Det kunne eksempelvis være en attraktiv arbejdsplads for ingeniører

Market

Handler om stabilitet. Virksomheden arbejder rationelt, har klare procedurer og mål. Denne kultur kan eksempelvis være attraktiv for bogholdere

 
Det er derfor op til virksomheden, at kommunikere den reelle virksomhedskultur, så man ikke skaber et fejlagtigt billede af virksomheden. For en ny medarbejder kan hurtigt gennemskue, hvis arbejdspladsen i det daglige er helt anderledes, end det der blev lovet til jobsamtalen. Og den naturlige konsekvens vil være, at den nye medarbejder hurtigt stopper i virksomheden igen - hvilket vil skabe:
  • Et tidsmæssigt tab i forhold til at skaffe en ny medarbejder - dvs. opstart af en ny rekrutteringsproces
  • Et økonomisk tab, da der allerede er brugt mange penge på at gennemføre den første rekrutteringsproces
  • En dårlig oplevelse hos den nye medarbejder
  • Et dårligt omdømme af virksomheden, da den nye medarbejder vil fortælle om den dårlige oplevelse af virksomheden i sit sociale netværk - herunder måske også på de sociale medier

Så det gode spørgsmål er: Hvordan arbejder man med Employer Branding?

Employer Branding er blot en del af kommunikationsstrategien, men i mange virksomheder er fokus på Employer Branding så stort, at der er en eller flere medarbejdere, der udelukkende arbejder med employer branding. Vælger man dette, er det også lettere at føre en effektiv employer branding strategi ud i livet. 

Employer Branding strategi

Så lad os se på: Hvordan laver man en Employer Branding strategi? 

employer branding strategi

En god Employer Branding strategi indeholder:

  • Hvem er kernemålgruppen? Hvem vil du gerne tiltrække?
  • Hvordan kommunikerer dit brand med målgruppen?
  • Hvad er dit brand kendetegnet ved?
  • Hvordan vil du differentiere dig fra konkurrenterne
  • Opsætning af mål
  • Fokus på EVP

Men hvad er en EVP?

EVP handler om virksomhedens unikke egenskaber som arbejdsplads.
 
EVP handler også om:
  • Hvad du kommunikerer
  • Hvordan du kommunikerer

Med andre ord skal der være sammenhæng mellem budskab og form. 

Hvis virksomheden fortæller, at virksomheden er nytænkende og innovativ - men reelt blot gør som alle konkurrenterne, så er der ikke sammenhæng mellem budskab og form.

Når man som virksomhed arbejder med EVP, så giver man et løfte til den kommende medarbejder.

Eksempler kunne være:

 
1. Udfordrende opgaver

3. Fleksible arbejdsvilkår

5. Medarbejderindflydelse
2. Udviklingsmuligheder (lederuddannelse)
4. Ungt arbejdsmiljø
 

Du kan læse mere om EVP her.

Nu, hvor vi har set på branding strategien og EVP, er vi klar til at fokusere på hvordan Employer Branding udføres, når interne medarbejdere skal motiveres til at blive i virksomheden - og nye medarbejdere skal tiltrækkes:

Employer Branding som disciplin

Når man taler om Employer Branding som disciplin inkluderer det alle kanaler, hvorpå man kommunikerer med interne og nye medarbejdere.

Det kan være virksomhedens:

  • Website
  • Interne kommunikationskanaler
  • Facebookside
  • YouTube
  • Andre sociale medier

I jobsektionen på virksomhedens website kan man ud over stillingsopslag:

Og det er netop på dette område, at employer branding har gennemgået den største udvikling igennem de seneste år.

For - hvor man tidligere kunne nøjes med at lave én jobannonce, og muligvis deltage i en karrieredag på et universitet - skal man i dag have langt flere touch points (kontaktpunkter), for at tiltrække nye medarbejdere - og man skal bruge nye medietyper (det kommer vi tilbage til).

Touch points bruges for at skabe den optimale kunderejse:

Employer branding som disciplin
  • Dit brand er top of mind hele tiden (dit brand er det naturlige valg - og har en stærkere bevidsthed hos ansøgerne - i forhold til dine konkurrenters brand)
  • Ansøgerne er tilfredse hele vejen (fra første introduktion til: Jobsamtalen - onboardingen af medarbejderen - hverdagen i virksomheden

Så hvordan gør man det? Det kan man blandt andet ved at bruge:

  • Flere medier (både jobportaler, events og sociale medier)
  • Flere formater (tekst, chat og video)

end man tidligere gjorde, hvilket leder os frem til det sidste punkt, nemlig video:

Employer Branding video

En Employer Branding video er et godt trick til at give tryghed i kunderejsen, og en masse svar på alt det, som ansøgeren typisk gerne vil vide, før et job bliver søgt.

Du kan lade en eller flere medarbejdere fremstå som ambassadører, og stille spørgsmål såsom:

 

1. Hvad hedder du - hvad arbejder du med - hvor kommer du fra (land)?
5. Hvordan var det, da du startede i jobbet?
2. Hvordan er det i dag at arbejde i virksomheden?
6. Hvordan ser du dine karrieremuligheder?
3. Hvad mener du om virksomhedskulturen? Kan omformuleres til: Hvordan oplever du hverdagen i (virksomhedsnavn)?
7. Hvordan fungere det sociale i virksomheden?
4. Hvad vil du anbefale nye ansøgere at gøre - før de ansøger jobbet?
 

 

Der er tale om åbne spørgsmål. Det vil sige, at som arbejdsgiver må du ikke instruere ambassadøren i, hvad der skal siges!

Medarbejderen skal i en Employer Branding video fremstå naturligt, og dermed troværdigt. Alternativt kan du være 100% sikker på: At virker videoen kommerciel, har den ingen værdi - og værste fald kun negativ værdi overfor ansøgerene.

For den yngre del at ansøgerfeltet er i dag lynhurtige til at afkode, om der er tale om et naturligt - eller kommercielt budskab.

Blot det, at din employer branding video bliver brugt af virksomheden som afsender, skaber en kommerciel præmis, men det skal ikke underbygges af, at Employer Branding videoen oser af, at et reklamebureau har været inde og gøre videoen lækker i både farver, lyd, lyssætning, klipning og har en perfekt underlægningsmusik.

Stræb derimod efter at lave en video med en høj grad af autenticitet.

Vil du gerne se et eksempel på, hvordan man kan kombiere alt det du har læst ovenfor, så klik og se et godt eksempel på en: